2013. október 2 és 4 között osztályunk terepgyakorlaton vett részt a Mátrában.

A terepgyakorlat első állomásán Egerben az Eszterházy Károly Főiskolán lévő Varázstornyot, Planetáriumot és Csillagászati Múzeumot látogattuk meg. A Planetárium 6 méter átmérőjű félgömb alakú vetítőfelület, amire a csillagos égbolt valósághű mását jelenítették meg. Az előadás során a Naprendszer bolygóinak mozgását és tulajdonságait mutatták be. A Csillagászati Múzeum az eredeti csillagászati műszerekkel van felszerelve, amit ki is próbálhattunk. A Varázstoronyban láthattunk rengeteg érdekes fizikai kísérletet, amit az előadást követően szintén kipróbáltunk, mint például a plazmagömböt, a hőlégballon modelljét, a homorú és domború tükör használatát, a homorú és domború lencse működését, és a levegő irányítását bemutató kísérletet is.

A második állomás Parádon volt, ahol két éjszakát töltöttünk kicsit fagyos körülmények között, hiszen fűtetlen faházakban laktunk.

Az Ilona vízesésből, és az abból eredő patak vizéből mintákat gyűjtöttünk. A mintavételt elvégezve és a táborhelyre visszatérve csoportokat alkottunk, majd megkezdtük a gyűjtött vízminták pH-, nitrát-, nitrit-, foszfát-, ammónium- és keménység tartalmának meghatározását.

A kapott eredményeket rögzítettük, majd azok kémiai és biológiai hátterét Baricsné Kapus Éva tanárnővel, valamint Simon Tibor tanár úrral részletesen áttekintettük.

Utolsó állomásunk Gyöngyös volt, ahol a Mátra Múzeumot néztük meg.Mivel már valamennyien már vettünk részt korábban múzeumlátogatásokon, nem tekintettünk nagy elvárással az utazásunk utolsó helyszínére. A látvány, a múzeumi légkör és felhalmozott tudásanyag azonban olyannyira meglepett minket, hogy –azt hiszem az egész osztály nevében mondhatom- életünk eddigi legjobb múzeumban eltöltött pár óráján vagyunk túl. Először is egy történelmi, társadalmi részleget tekinthettünk meg, ami bemutatta a felvidéki emberek életét, a környéken élő nagy múltú családokat és azok kastélyait valamint számos nyersanyagot, kőzetet ismerhettünk meg, melyeket a Mátra hegység biztosított és biztosít ma is. Miután ezeket az érdekességeket végignéztük, egy másik múzeumi részlegbe indultunk, ahol hatalmas érdeklődéssel vetettük magunkat bele a természettudományokba. Mivel reál osztályként amúgy is közel áll a szívünkhöz ez a terület, ezt tartottuk a legérdekesebbnek mind közül a kirándulás során. Rengeteg állatfaj kiállított mása volt megfigyelhető, sőt még élő állatokat is látni lehetett, melyek nem megszokott, egzotikus élőlénynek számítanak hazánkban, mint például a komodói varánusz, vagy a kaméleon, esetleg a madárpók. Úgy gondolom a kirándulásnak egy nagyon kellemes meglepetése és színfoltja volt ez a múzeum, ahová bármikor szívesen visszatérnénk.