December 10-én délelőtt és délután is kísérleteztünk, először Szentesen a Koszta József Általános Iskolában, azután Csanyteleken a Szent László Általános Iskolában.
Utazó laboratóriumunk első állomásán a média szakemberei is megjelentek:
- A Szentesi Gyors közösségi oldal már a délelőtt folyamán megosztotta a Tetudod programjának hírét és a helyszínen készített fotókat.
- A Radio451 adásában 8 perces sajtónyilvánosságot is kapott projektünk.
- A Csongrád TV riporterei is rögzítették a kísérletezés pillanatait.
- Készítettünk saját fotókat is a Koszta József Általános Iskolában.
- A csanyteleki iskolában zajló kísérletezés képei szintén a galériában érhetők el.
Mindkét helyszínre a már jól ismert hat állomással indultunk útnak, ezúttal azonban a kémia kicsit változott: kézi mérlegeket vittünk magunkkal, kristálycukrot és icipici súlyokat, és egy kézi refraktométert.
Egy egyszerű mérési módszert, a vízcsepp térfogatának meghatározását próbálhattak ki bürettával a gyerekek. Ehhez előbb tisztázni kellett néhány átváltást: „Egy dm3 mennyi cm3?"
A fizika egyszerű, gyakorlatias feladatokat tűzött a gyerekek elé: hogyan teszel 6 szöget egyetlenegy függőlegesen elhelyezett másik szögre, illetve, hogyan „építesz” 6 ugyanakkora falécből egy olyan hidat, amelyen biztonságosan átkelhetnél egy folyó egyik partjáról a másikra? Itt kevés volt a jó válasz, az ötletet meg is kellett valósítani egy-egy modell megépítésével.
Belső szervek és a csontok modellen történő összeillesztése után a biológia iránt érdeklődők kedvet kaptak ahhoz, hogy saját papírcsontvázat fabrikáljanak otthon.
A kémiai feladatok tömegszázalék kiszámításával és cukor mérlegen történő mérésével egészültek ki. A megfelelő cukoroldat koncentrációját kézi refraktométerrel lehetett ellenőrizni. Megint születtek fekete kígyók, és ismét nagy sikert aratott a durranógáz-próba is.
A gyerekek néhány alapparancs elsajátítása után máris digitális mérőeszközként tudták használni a Lego Mindstorms robotokat.
A hőkamera segítségével környezetünk "hőképét" érzékelhetjük. A ki- és bemenő fűtéscsövek hőmérséklete közötti különbség láthatóvá vált, megfigyelhettük a termek hideg sarkait, és a súrlódás közbeni hőfejlődést is. Csoportképek készültek hagyományos és infrakamerával is.
Mindkét helyszínen kíváncsi gyerekszemek, okos tekintetek, jó kérdések, józan, egyszerű logika, és nagy-nagy lelkesedés volt az a hozzáadott érték, ami teljessé tette a kísérletezést. Eredményes, de fárasztó napot zártunk: hiszen munkánk eredményeképpen több mint ötven kisdiák szentelt másfél órát a természettudományos tapsztalatszerzésnek.
Giliczéné László Kókai Mária