A téli szünet előtt, december 17-én Tiszaalpárra az Árpád Fejedelem Általános Iskolába látogatott a Tetudod laboratórium. Harminc nyolcadikos diák és lelkes pedagógusaik fogadtak bennünket az iskola kémia szaktantermében. A kísérletező délelőttöt sok-sok kép és e rövid beszámoló mutatja be.
Mi már megszoktuk, hogy ládákkal felpakolva –ebben szállítjuk a kísérletekhez szükséges kellékeket- érkezünk, de a vendégül látó iskolákban általában pedagógusok és diákok csodálkozó és kíváncsi tekintete fogad.
A forgószínpadszerűen megszervezett foglalkozások szünet nélkül követték egymást. A kémiás kísérleteknél a cukoroldat készítése volt a legösszetettebb feladat: adott koncentrációjú oldatot kellett készíteniük a diákoknak, amihez maguknak kellett kiszámítani a „hozzávalók” mennyiségét. A papíron elvégzett műveletek után ki kellett mérniük a számolás során meghatározott mennyiségeket. Azt, hogy sikerült-e a kívánt töménységű oldatot elkészíteniük, egy kézi refraktométerrel mindenki ellenőrizhette is magának. Az egyik kémiai látványosságot ezen a helyszínen is a „tojásokból kikelő fekete kígyók” jelentették.
A biológia most kicsit változott, egy vízcsepp térfogatának meghatározása helyett egy gigantikus emberi agy modellt hoztunk magunkkal. Segítségével agyunk működéséről és a látás folyamatáról tudhattak meg többet a résztvevők. Agy és szem együttműködése: a diákok egymás reflexidejét vizsgálták egy vonalzó segítségével. A csontváz kirakós játék is terítéken volt, és valódi csont-keresztmetszetet is vizsgálhattak nagyítóval a diákok.
Hogyan lehet mérni egy robottal? A lego robotok és szenzoraik segítségével ezt is tesztelhették a diákok. Igaz, negyedóra nagyon rövid idő, mégis jó, hogy saját kezűleg indíthattak, és közelről tanulmányozhattak a gyerekek egy autonóm szerkezetet.
A hőkamerával is körbenézhettek az osztályteremben a diákok: az alakok felismerhetőek, de a színek mesterségesek, a hőmérsékletet illusztrálják. A borszeszégő lángja, a fűtéscsövek, radiátorok és környezetük közötti különbség jól észrevehető, a súrlódás közben fejlődő hő is megjeleníthető. A diákok persze legszívesebben egymást nézik a hőkamerán keresztül ezért készítettünk ilyen csoportképeket is.
A másik népszerű kísérlet a füstkarikák gyártása volt, de örömmel foglalkozott mindenki azokkal az ügyességi feladatokkal is, ahol hétköznapi tárgyak, szögek, falécek segítségével kellett összeállítani egy önmagát megtartó szerkezetet.
Ez az alkalom 2013-as év utolsó „Házhoz megy a tudomány” rendezvénye volt. Ebben az iskolában is nagy lelkesedéssel oldották meg a feladatokat a diákok, öröm volt velük együtt dolgozni!
Reméljük, hogy kellemes élményekkel és sok-sok tapasztalattal lettek gazdagabbak.
Reméljük, hogy kellemes élményekkel és sok-sok tapasztalattal lettek gazdagabbak.